Trine – platformowa gra zręcznościowa z elementami logicznymi

Na rynku pojawiła się już druga wersja tej gry, jednak ja skupię się na pierwszej, którą można było kupić w jednej z edycji The Humble indie Bundle.

Trine to platformowa gra zręcznościowa osadzona w przepięknym świecie fantasy. W trakcie gry wcielamy się w trójkę bohaterów, którzy łączą swoje siły, aby pokonać hordy nieumarłych, którzy chcą opanować królestwo. Fabuła gry nie porywa, ale sama rozgrywka stoi na wysokim poziomie. Śmiało mogę powiedzieć, że Trine to najlepsza gra dostępna na Linuksa, w jaką miałem okazję grać.

Bohaterowie

W grze mamy do dyspozycji trójkę bohaterów – maga, złodziejkę oraz wojownika – klasyczne postaci spotykane w każdej grze RPG. W jednej chwili możemy kierować jedną postacią – ich zamiany dokonujemy w dowolnej chwili za pomocą przycisków 1, 2 oraz 3. Każda z postaci posiada unikalne umiejętności, które odblokowujemy odnajdując ukryte (choć nie zawsze) w grze skrzynie ze skarbami. W niektórych z nich (tych bardziej ukrytych) znajdują się dodatkowe przedmioty, które zwiększają statystyki naszych postaci. O ile umiejętności przypisane są do danej klasy, o tyle przedmioty możemy praktycznie dowolnie rozdawać (niektóre mają ograniczenia klasowe). Zdarza się te, że w zależności od klasy, która posiada dany przedmiot, efekt jest różny – np. w przypadku wojownika zwiększony poziom życia o 10%, a w przypadku maga – zwiększony limit tworzenia platform (o czym za jakiś czas).

  • Mag – zdecydowanie najsłabsza postać w ofensywie, jednak jest bardzo przydatny w rozwiązywaniu zagadek logicznych, dzięki umiejętności konstruowania obiektów takich jak skrzynki, platformy oraz lewitujące czworościany. Wraz z rozwojem tych trzech umiejętności, możemy tworzyć coraz więcej obiektów każdego rodzaju – dodatkowo istnieją przedmioty, które zwiększają limit tworzonych konstrukcji. Dodatkową zdolnością maga jest zmuszanie niektórych przedmiotów do lewitacji oraz przemieszczania się – przydatne przy tworzeniu wysokich konstrukcji potrzebnych do dostania się w odległe miejsca. Jego umiejętności są niekiedy konieczne do ukończenia poziomu.
    Fot. CD Action.

  • Złodziejka – moja ulubiona postać. Wyposażona w łuk oraz linę, dzięki której może przyczepiać się do wszelkich drewnianych konstrukcji. Jest bardzo zwinna – potrafi dostać się praktycznie w każde miejsce. Posiada trzy umiejętności, które możemy rozwijać – ilość wystrzeliwanych strzał, płonące strzały, szybkostrzelność. Mistrzyni walki na dystans, w zwarciu również radzi sobie dobrze dzięki wysokiej szybkostrzelności (zdobytej i rozwijanej wraz z postępem gry).
    Fot. gnomeslair.com.

  • Wojownik – nieco ociężały, ale potężnie uzbrojony rycerz. Na początku przygody jego orężem jest miecz, w defensywie używa tarczy. W pewnym momencie gry otrzymuje umiejętność używania ciężkiego młota bojowego. Podobnie jak dwie poprzednie postaci, posiada również trzy umiejętności (zdobywane i rozwijane wraz z fabułą) – znajomość miecza, miotanie przedmiotami, znajomość młota. Bezkonkurencyjny w walce w zwarciu – w dystansie używa tarczy do obrony. Jako jedyny nie potrafi pływać, idzie na dno jak kamień.
    Fot. gnomeslair.com.

Przeciwnicy

W grze znajdziemy kilka rodzajów przeciwników:

  • nieumarli – ich będzie najwięcej – wśród nich szkielety wyposażone w miecze, tarcze, łuki, pochodnie (zieją ogniem :)), ciężkie zbroje – łącznie kilkanaście różnych kombinacji.
  • nietoperze – atakują grupami, bardzo natrętne, ciężko je szybko zlikwidować,
  • pająki – pełzające po ścianach i wystrzeliwujące w naszą stronę jad,
  • tzw. bossowie – postaci o zwiększonych rozmiarach i odporności. Jedyną możliwością ich pokonania jest celne rażenie w słabe punkty.

    Dodatkowo na naszej drodze staną wyrzutnie ognia, podwodne miny, stalaktyty, wszelkiego rodzaju zapadnie, kolce, zbiorniki z kwasem – mnóstwo, mnóstwo, mnóstwo przeciwności.

    Znaleziska

    W trakcie gry zbieramy zielone fiolki z doświadczeniem oraz niebieskie fiolki odnawiające punkty energii (manę). Możemy je zdobyć na dwa sposoby:

    • eliminując przeciwników,
    • znajdując porozrzucane po całej mapie butelki.

    Każdy poziom posiada określoną liczbę zielonych fiolek do zdobycia – osobna ilość ukrytych na mapie oraz tych, do zdobycia z przeciwników. Zielone fiolki zbieramy tylko raz – przy ponownym przechodzeniu danego poziomu zamieniają się w niebieskie fiolki energii. Każda fiolka zwiększa wspólny poziom doświadczenia bohaterów. Po zebraniu 50 punktów każda z postaci awansuje na wyższy poziom, dzięki czemu dostaje dodatkowy punkt, który można wykorzystać do rozwoju umiejętności (im wyższy poziom umiejętności, tym więcej trzeba punktów, aby go ulepszyć). Maksymalny poziom każdej umiejętności to 3.


    Dodatkowo, po zabiciu niektórych przeciwników, pojawiają się czerwone serduszka uzupełniające nasze zdrowie.
    Każda mapa posiada kilka sekretów – zazwyczaj są one trudno dostępne i niewidoczne na pierwszy rzut oka. Każdy z sekretów skrywa magiczną skrzynię ze skarbem, którym zazwyczaj jest dodatkowy przedmiot zwiększający statystyki postaci, która go otrzyma. Warto odkrywać wszystkie skarby, by ulepszać postacie.
    Fot. giantbomb.com.

    Elementy logiczne

    O ile elementów zręcznościowych nie trzeba podkreślać – w końcu to platformówką – o tyle elementy logiczne zasługują na osobne omówienie. Twórcy postarali się, aby przejście każdego etapu wymagało skorzystania z każdej postaci (przynajmniej na początkowych etapach, gdy bohaterowie nie znają wszystkich umiejętności). Niekiedy liczy się również współpraca między postaciami np. tworzymy magiem trzy skrzynki i platformę, na którą wskakuje potem złodziejka, aby za pomocą liny przedostać się na wyższy poziom, na którym wojownik użyje miecza, aby zniszczyć drewniane przeszkody. Oczywiście będąc bardzo upartym i trochę obytym w grze, większość czynności możemy wykonać używając dwóch postaci, a niektóre poziomy przejść w 95% przy użyciu złodziejki.
    Fot. ps3site.pl.

    Poziomy trudności

    Gra posiada 4 poziomy trudności:

    • łatwy,
    • średni,
    • trudny,
    • bardzo trudny – odblokujesz go po przejściu całej gry.

    Ilość przeciwników i ich wytrzymałość na każdym poziomie podstawowym jest taka sama. Jedyne różnice polegają na zadawanych przez nie obrażeniach (im wyższy poziom, tym większe obrażenia), odnawianiu życia i energii przez fiolki (im wyższy poziom, tym mniejszy wpływ) oraz odnawianiu życia przy osiągnięciu checkpointa (analogicznie do fiolek).

    Gdzie można kupić grę

    Bezpośrednio ze strony trine-thegame.com w cenie $9.99.

    Gorąco polecam!

Jeżeli powyższy artykuł nie rozwiązał lub rozwiązał częściowo Twój problem, dodaj swój komentarz opisujący, w którym miejscu napotkałeś trudności.
Mile widziane komentarze z uwagami lub informacjami o rozwiązaniu problemu.
  • http://www.netbuntu.pl eMcE

    Fajnie.. a coś o wymaganiach, instalacji, i reszcie technikaliów?
    Bo z tego, co widzę na forum Frozenbyte, ludzie mają sporo problemów
    z grą pod linuksem.

  • skuner

    Na sterownikach intelach ta gra ruszy, testował może już ktoś? Czy trzeba jednak instalować kiepskie Catalyst 12.1?

  • mnm

    Ja pier… jaka masakra. Gra na poziomie marnych gier z początku lat 90. A tu zachwyt???
    Dobrze się czujecie?
    Hej, mamy rok 2012. A nie 1991.