Trine – jak uruchomić w Ubuntu 12.10

Pamiętacie grę Trine? Jeśli nie, zajrzyjcie tutaj.

Ostatnio chciałem znowu w nią zagrać, jednakże okazało się że gra nie chcę się uruchomić. Nie zdziwiło mnie to, ponieważ ostatnia aktualizacja gry była dość dawno. Deweloperzy nie odpowiedzieli na mojego maila, także rozwiązanie znalazłem sam.

Przy próbie uruchomienia pojawiał się ten komunikat:

./trine-launcher32: ./lib32/libz.so.1: version `ZLIB_1.2.3.3' not found (required by /usr/lib/i386-linux-gnu/libxml2.so.2)

Tutaj poszło łatwo, rozwiązanie było podane w FAQ. Po rozwiązaniu tego problemu pojawił się kolejny:

./trine-launcher32: symbol lookup error: /usr/lib/i386-linux-gnu/libXrandr.so.2: undefined symbol: _XGetRequest

Trine – platformowa gra zręcznościowa z elementami logicznymi

Na rynku pojawiła się już druga wersja tej gry, jednak ja skupię się na pierwszej, którą można było kupić w jednej z edycji The Humble indie Bundle.

Trine to platformowa gra zręcznościowa osadzona w przepięknym świecie fantasy. W trakcie gry wcielamy się w trójkę bohaterów, którzy łączą swoje siły, aby pokonać hordy nieumarłych, którzy chcą opanować królestwo. Fabuła gry nie porywa, ale sama rozgrywka stoi na wysokim poziomie. Śmiało mogę powiedzieć, że Trine to najlepsza gra dostępna na Linuksa, w jaką miałem okazję grać.

Bohaterowie

W grze mamy do dyspozycji trójkę bohaterów – maga, złodziejkę oraz wojownika – klasyczne postaci spotykane w każdej grze RPG. W jednej chwili możemy kierować jedną postacią – ich zamiany dokonujemy w dowolnej chwili za pomocą przycisków 1, 2 oraz 3. Każda z postaci posiada unikalne umiejętności, które odblokowujemy odnajdując ukryte (choć nie zawsze) w grze skrzynie ze skarbami. W niektórych z nich (tych bardziej ukrytych) znajdują się dodatkowe przedmioty, które zwiększają statystyki naszych postaci. O ile umiejętności przypisane są do danej klasy, o tyle przedmioty możemy praktycznie dowolnie rozdawać (niektóre mają ograniczenia klasowe). Zdarza się te, że w zależności od klasy, która posiada dany przedmiot, efekt jest różny – np. w przypadku wojownika zwiększony poziom życia o 10%, a w przypadku maga – zwiększony limit tworzenia platform (o czym za jakiś czas).

  • Mag – zdecydowanie najsłabsza postać w ofensywie, jednak jest bardzo przydatny w rozwiązywaniu zagadek logicznych, dzięki umiejętności konstruowania obiektów takich jak skrzynki, platformy oraz lewitujące czworościany. Wraz z rozwojem tych trzech umiejętności, możemy tworzyć coraz więcej obiektów każdego rodzaju – dodatkowo istnieją przedmioty, które zwiększają limit tworzonych konstrukcji. Dodatkową zdolnością maga jest zmuszanie niektórych przedmiotów do lewitacji oraz przemieszczania się – przydatne przy tworzeniu wysokich konstrukcji potrzebnych do dostania się w odległe miejsca. Jego umiejętności są niekiedy konieczne do ukończenia poziomu.
    Fot. CD Action.
  • Złodziejka – moja ulubiona postać. Wyposażona w łuk oraz linę, dzięki której może przyczepiać się do wszelkich drewnianych konstrukcji. Jest bardzo zwinna – potrafi dostać się praktycznie w każde miejsce. Posiada trzy umiejętności, które możemy rozwijać – ilość wystrzeliwanych strzał, płonące strzały, szybkostrzelność. Mistrzyni walki na dystans, w zwarciu również radzi sobie dobrze dzięki wysokiej szybkostrzelności (zdobytej i rozwijanej wraz z postępem gry).
    Fot. gnomeslair.com.
  • Wojownik – nieco ociężały, ale potężnie uzbrojony rycerz. Na początku przygody jego orężem jest miecz, w defensywie używa tarczy. W pewnym momencie gry otrzymuje umiejętność używania ciężkiego młota bojowego. Podobnie jak dwie poprzednie postaci, posiada również trzy umiejętności (zdobywane i rozwijane wraz z fabułą) – znajomość miecza, miotanie przedmiotami, znajomość młota. Bezkonkurencyjny w walce w zwarciu – w dystansie używa tarczy do obrony. Jako jedyny nie potrafi pływać, idzie na dno jak kamień.
    Fot. gnomeslair.com.