[13.04] Instalacja serwera LAMP w Ubuntu

Niektórzy stali bywalcy strony Ubuntu – pomoc mogliby zarzucić mi, że tego typu artykuł już się pojawił. Rzeczywiście, został napisany za czasów wersji 11.04. Tym razem zostanie on wzbogacony o parę rzeczy, a jednocześnie skrócony o czynności, które uległy abstrakcji w nowszych edycjach Ubuntu. Do dzieła!

Czym właściwie jest LAMP?

LAMP to skrót od Linux Apache MySQL PHP. Jest to kompletny serwer WWW składający się z kilku elementów składowych, których nazwy są nazwą kompletnego pakietu:

  • Apache – serwer stron WWW.
  • MySQL – serwer baz danych, które w dzisiejszych czasach wykorzystywane są na większości stron internetowych, np. do przechowywania danych użytkowników, takich jak nazwa, zaszyfrowane hasło, czy email.
  • PHP – wtyczka (plugin) dla serwera Apache, dodaje obsługę języka obiektowego PHP, używanego na stronach WWW.

Instalacja

  1. Zaczynamy od instalacji Apache przy użyciu polecenia:

[Go Quickly!] Przedstawiam Quickly

Jest to artykuł nadesłany do nas przez Grzegorza – dziękujemy.

Quickly jest Frmeworkiem opartym na Pythonie, PyGTK oraz Glade, pozwalającym w łatwy sposób rozpocząć oraz rozwijać projekty programów przeznaczonych dla Ubuntu. Quickly korzysta z pełnych możliwości PyGTK opierając się na GTK+3.
Ważnym elementem jest także system kontroli wersji Bazaar oraz Launchpad, które pozwalają łatwo publikować i współtworzyć projekty.

Pierwszy projekt

Pierwszym krokiem do stworzenia projektu w Quickly jest:

quickly create ubuntu-application Aplikacja

Po wykonaniu polecenia Quickly utworzy nam katalog z nazwą projektu (małe litery), w którym znajdziemy wygodny szablon projektu wraz z repozytorium Bazaar, a także uruchomi nasza aplikacje.

[Go mobile!] Pozycjonowanie elementów z wykorzystaniem kotwic (anchors) i marginesów (margins)

Ubuntu Touch

W tym momencie naszej wspólnej przygody z Ubuntu SDK powinieneś mieć zainstalowane niezbędne biblioteki oraz narzędzia (Qt Creator), a także posiadać podstawową wiedzę na temat jednostek metrycznych aplikacji wykorzystujących Ubuntu SDK. Jeśli coś przeoczyłeś, przewiń stronę, aby w akapicie „Artykuły z serii Go mobile!” znaleźć odnośniki do odpowiednich wpisów na naszym blogu.

W tym artykule poruszę temat pozycjonowania elementów z wykorzystaniem kotwic, ang. anchors. Jest to kwestia niezwykle ważna, ponieważ nieestetyczne czy nieintuicyjne rozmieszczenie obiektów w Twojej aplikacji może bardzo szybko zniechęcić użytkownika.

[Go mobile!] Niezależność rozdzielczości

Zanim stworzysz pierwszą aplikację z wykorzystaniem Ubuntu SDK, musisz przyswoić pewne elementy teoretyczne – w tym wpisie przybliżę temat niezależności rozdzielczości.

gomobile

O co w tym chodzi?

Ubuntu można już zainstalować na kilku grupach urządzeń m.in: telefonach, tabletach, laptopach czy komputerach stacjonarnych. Każda z tych grup charakteryzuje się inną rozdzielczością. Interfejs użytkownika tworzonych przez Ciebie aplikacji powinien być niezależny od urządzenia, na którym zostaną uruchomione. Przyjęte podejście łączy w sobie prostotę dla projektantów i programistów z „jednością” wizualną, jakością i użytecznością.

„Drzwi otwarte” Ubuntu SDK

Chcesz zacząć pisać aplikacje na Ubuntu wykorzystując Ubuntu SDK, ale nie wiesz jak się do tego zabrać? W takim razie nie przegap Ubuntu SDK Days, które odbędą się 14 oraz 15 marca 2013 roku.
Ubuntu Touch
W tych dniach, kilku programistów oraz twórców Ubuntu SDK pomoże rozpocząć Ci przygodę z tworzeniem aplikacji dla Ubuntu na wiele urządzeń. Deweloperzy odpowiedzą na Twoje pytania, omówią najbardziej skuteczne techniki tworzenia oprogramowania oraz przedstawią siłę Ubuntu SDK.