Wydano Ubuntu 12.10 Quantal Quetzal Beta 1!

6 września miała miejsce premiera Ubuntu 12.10 Quantal Quetzal Beta 1. Nowe wydanie to kolejne zmiany, tym razem dodano szereg dodatkowych funkcji dla Unity (o których napiszę, jeśli tylko system będzie chciał ze mną współpracować), odświeżono główny motyw graficzny, ale pozbyto się Unity 2D, a Nautiusa zdegradowano do wersji 3.4.2.

Film prezentujący Ubuntu 12.10 Quantal Quetzal Beta 1

W tym filmie zostają przedstawione wprowadzone zmiany w Unity, o których wspomniałem wcześniej.

Pobierz Ubuntu 12.10 Quantal Quetzal Beta 1

Obraz płyty możesz pobrać z następujących źródeł:

W Ubuntu 12.10 zabraknie Unity 2D

Unity 2D, lekki odpowiednik Unity, zostanie wyłączony z Ubuntu 12.10 Quantal Quetzal. Przypomnę, że wersja 2D przeznaczona jest (nadal) dla użytkowników, których komputery nie posiadają wystarczającej karty graficznej, aby pozwolić sobie na korzystanie ze wszystkich możliwości Unity – nie muszę chyba dodawać, że było to świetne rozwiązanie dla starszych komputerów, których posiadacze chcieli korzystać z nowego interfejsu.

Po niedawnej aktualizacji systemu, z menu sesji zniknęła opcja Unity 2D, a użytkownicy mogą korzystać jedynie z „regularnego” Unity. Dlaczego te zmiany? Główną ideą jest ujednolicenie interfejsu dla wszystkich. Cel ten twórcy systemu chcą osiągnąć dzięki OpenGL. Karty graficzne, które nie spełniają norm „regularnego” Unity zostaną wsparte akceleracją OpenGL LLVMpipe, gdzie w przypadku dobrego sprzętu nic takiego nie będzie miało miejsca. Ale jak to wpłynie na osiągi Unity? Czy będzie ono działało tak samo płynnie jak 2D (oczywiście na starszych maszynach)? Czas pokaże…

Czy jest to dobre rozwiązanie?

LLVMpipe w procesie renderowania wykorzystuje procesor zamiast karty graficznej. I od razu nasuwa się pytanie – a co jeśli procesor również nie należy do najszybszych? Warto mieć na uwadze to, że jego dodatkowe obciążenie odbije się na długości pracy na baterii. Posiadacze niewielkich netbooków mogą mieć spore problemy…

Moja rada

Unity 2D Settings – graficzny konfigurator Unity 2D

Przykładowa aplikacja do konfiguracji Unity – MyUnity – nie sprawdza się w ogóle w przypadku konfiguracji Unity 2D. Wystarczy ją uruchomić, aby otrzymać komunikat o tym, że używamy właśnie wersji 2D i niektóre z opcji mogą być niedostępne. Jak jest w rzeczywistości? Z wielu dostępnych funkcji pozostaje konfiguracja wyświetlanych ikon na pulpicie oraz zmiana czcionki, a gdzie tutaj Unity?

Zapewne dlatego powstała aplikacja Unity 2D Settings. Ta jednookienkowa aplikacja zawiera wszelkie podstawowe opcje konfiguracji w jednym miejscu (fakt faktem, że nie ma ich dużo, ale lepsze to niż grzebanie w dconf-editor).

Unity 2D Settings, Graphical Tool Configuring Unity 2D Desktop

Unity 2D Settings

Instalacja

Otwórz terminal i dodaj repozytorium ppa:krytarik/tuxgarage:

Trine – platformowa gra zręcznościowa z elementami logicznymi

Na rynku pojawiła się już druga wersja tej gry, jednak ja skupię się na pierwszej, którą można było kupić w jednej z edycji The Humble indie Bundle.

Trine to platformowa gra zręcznościowa osadzona w przepięknym świecie fantasy. W trakcie gry wcielamy się w trójkę bohaterów, którzy łączą swoje siły, aby pokonać hordy nieumarłych, którzy chcą opanować królestwo. Fabuła gry nie porywa, ale sama rozgrywka stoi na wysokim poziomie. Śmiało mogę powiedzieć, że Trine to najlepsza gra dostępna na Linuksa, w jaką miałem okazję grać.

Bohaterowie

W grze mamy do dyspozycji trójkę bohaterów – maga, złodziejkę oraz wojownika – klasyczne postaci spotykane w każdej grze RPG. W jednej chwili możemy kierować jedną postacią – ich zamiany dokonujemy w dowolnej chwili za pomocą przycisków 1, 2 oraz 3. Każda z postaci posiada unikalne umiejętności, które odblokowujemy odnajdując ukryte (choć nie zawsze) w grze skrzynie ze skarbami. W niektórych z nich (tych bardziej ukrytych) znajdują się dodatkowe przedmioty, które zwiększają statystyki naszych postaci. O ile umiejętności przypisane są do danej klasy, o tyle przedmioty możemy praktycznie dowolnie rozdawać (niektóre mają ograniczenia klasowe). Zdarza się te, że w zależności od klasy, która posiada dany przedmiot, efekt jest różny – np. w przypadku wojownika zwiększony poziom życia o 10%, a w przypadku maga – zwiększony limit tworzenia platform (o czym za jakiś czas).

  • Mag – zdecydowanie najsłabsza postać w ofensywie, jednak jest bardzo przydatny w rozwiązywaniu zagadek logicznych, dzięki umiejętności konstruowania obiektów takich jak skrzynki, platformy oraz lewitujące czworościany. Wraz z rozwojem tych trzech umiejętności, możemy tworzyć coraz więcej obiektów każdego rodzaju – dodatkowo istnieją przedmioty, które zwiększają limit tworzonych konstrukcji. Dodatkową zdolnością maga jest zmuszanie niektórych przedmiotów do lewitacji oraz przemieszczania się – przydatne przy tworzeniu wysokich konstrukcji potrzebnych do dostania się w odległe miejsca. Jego umiejętności są niekiedy konieczne do ukończenia poziomu.
    Fot. CD Action.
  • Złodziejka – moja ulubiona postać. Wyposażona w łuk oraz linę, dzięki której może przyczepiać się do wszelkich drewnianych konstrukcji. Jest bardzo zwinna – potrafi dostać się praktycznie w każde miejsce. Posiada trzy umiejętności, które możemy rozwijać – ilość wystrzeliwanych strzał, płonące strzały, szybkostrzelność. Mistrzyni walki na dystans, w zwarciu również radzi sobie dobrze dzięki wysokiej szybkostrzelności (zdobytej i rozwijanej wraz z postępem gry).
    Fot. gnomeslair.com.
  • Wojownik – nieco ociężały, ale potężnie uzbrojony rycerz. Na początku przygody jego orężem jest miecz, w defensywie używa tarczy. W pewnym momencie gry otrzymuje umiejętność używania ciężkiego młota bojowego. Podobnie jak dwie poprzednie postaci, posiada również trzy umiejętności (zdobywane i rozwijane wraz z fabułą) – znajomość miecza, miotanie przedmiotami, znajomość młota. Bezkonkurencyjny w walce w zwarciu – w dystansie używa tarczy do obrony. Jako jedyny nie potrafi pływać, idzie na dno jak kamień.
    Fot. gnomeslair.com.

Unitary GNOME – Panel Unity w Gnome Shell

Unitary Gnome jest to zmodyfikowany panel Unity 2D tak, żeby można było go zainstalować w Gnome 3. Został usunięty z niego obszar roboczy oraz panel główny tak, żeby zrobić z niego zwykły dock, ale posiada on funkcję Quick-list.

Można na nim umieścić aplikacje, z których często korzystamy oraz szybko przełączać się pomiędzy otwartymi oknami.

Program musimy pobrać ze strony DevianArt: Unitary Gnome Tobias’ DeviantArt

Następnie wypakować plik .zip do katalogu domowego i uruchomić plik Installer.sh:

cd /Unity Gnome Installer/
sudo sh Installer.sh