Powrót do przeszłości – emulator Amigi FS-UAE

Uwaga: Ten wpis został utworzony ponad rok temu. Informacje w nim zawarte mogą być nieaktualne!

2_fsuae_1

W Ubuntu-pomoc mało jest informacji o starym dobrym sprzęcie, jakim była Amiga, więc postanowiłem przedstawić bardzo dobry emulator Amigi FS-UAE

Natknąłem się przypadkowo na ten emulator, dotychczas używałem E-UAE. Mało jest wzmianek o FS-UAE na polskich forach czy blogach, nie ma też jeszcze wpisu w Wikipedii.
Amigi używałem, gdy byłem nastolatkiem. Był to jak dla mnie wymarzony komputer. Charakteryzował się wspaniałą grafiką i muzyką. W tym czasie, tak zwany P,C miał o wiele gorszą grafikę i muzykę. Amigowcy śmiali się, że ten skrót oznaczał: Personal Calculator :)

Gry pisane na Amigę miały więcej kolorów i lepszy jakościowo dźwięk. Widać to, gdy uruchomi się te same tytuły gier pod DOSBox-em i pod emulatorem Amigi FS-UAE. Niestety, przez politykę firmy Amiga upadła.

To mnie zmusiło do przejścia na Linuksa ponieważ Windows mi nie odpowiadał. Linux przypomina mi w pewnym sensie Amigę.

Amiga jeszcze żyje – są fora jej poświęcone, jest projekt AmigaOne – nowy komputer na licencji Amiga Inc. Choć z dostępnością oprogramowania jest chyba jeszcze gorzej niż w przypadku Linuksa.

W repozytoriach Ubuntu nie ma FS-UAE. Trzeba ten pakiet dograć.

Strona projektu FS-UAE – http://fs-uae.net/ (można tam uzyskać pomoc w razie trudności)

Instalacja FS-UAE na Ubuntu

sudo apt-add-repository ppa:fengestad/stable
sudo apt-get update
sudo apt-get install fs-uae fs-uae-launcher

Jeśli gry nie będą działały płynnie w tym emulatorze, można spróbować zainstalować starszą wersję FS-UAE – czasami to pomaga. W sumie emulator nie ma dużych wymagań i wystarczy pewnie procesor 1GHz i karta graficzna 128Mb. FS-UAE powinien działać płynnie bez przestawiania opcji w fs-uae-launcher, jeśli tak nie jest, to coś musi być nie tak ze sterownikami graficznymi lub grafika jest zbyt stara.
W starszych wersjach Ubuntu trzeba paczkę z archiwum ściągnąć i zainstalować ręcznie – http://fs-uae.net/stable/.

U mnie w starszej wersji Ubuntu brakowało też tego pakietu: python-setuptools, żeby launcher – taka nakładka graficzna – się uruchomił.
Po zainstalowaniu FS-UAE i fs-uae-launcher uruchamiamy na początku fs-uae-launcher. Tam wybieramy opcję z menu głównego: Skanuj w poszukiwaniu plików i konfiguracji. Ustawiamy tu dodatkowe ścieżki przeszukiwań do programów, gier, kickstartów.

Przechwycenie obrazu ekranu - 19.01.2014 - 08:26:17

Później ustawiamy opcje i ścieżki w pozostałych zakładkach. Najważniejsze to ustawić typ Amigi, ścieżki do kickstart-ów i pamięć.

Pamięcią trzeba manewrować. Ten, kto znał Amigę, wie, że niektóre gry lub dema wymagały konkretnej wielkości odpowiedniego typu pamięci np. 0,5 MB chip i 0,5 MB slow, dotyczy to najstarszych gier. Nowsze tolerowały już 1 MB chip lub 2 MB chip bez pamięci typu slow.
W nowszych grach zamiast slow można dodać pamięci typu fast, wtedy gra będzie płynniej chodzić. Pamięć chip zawsze musi być, bo to taka pamięć graficzna Amigi.

Zauważyłem, że gry na płytkach z zestawami gier do CD32, o których piszę dalej w tekście, zadowalają się 2 MB chipu bez slow i fast pamięci. Są tam przecież starsze gry, które nie chodziłyby na samej pamięci chip, pewnie są odpowiednio przerobione.

Oprócz opcji CD gry są też w wersjach dyskietkowych np. w postaci plików .adf. Są one często spakowane, np. .zip. Nie trzeba takich plików rozpakowywać. Wystarczy wskazać plik spakowany zip-em i program sam sobie go rozpakuje podczas uruchamiania profilu.

To, co mnie zaskoczyło w tym emulatorze, to odgłos pracującej stacji dyskietek, identyczny jak w oryginalnej Amidze :) Oczywiście można go sobie wyłączyć w Preferencjach w Menu.

Fs-uae-launcher obsługuje się bardzo intuicyjnie. U góry mamy zakładki w postaci ikonek, a po prawej stronie nazwy profili. W każdy profilu można sobie zapisać odpowiednią konfigurację do gry. Nie wiem, jak kasować te profile w launcherze, ale ręcznie można je usuwać w katalogu domowym ~/Dokumenty/FS-UAE/Configurations/. Tu jest główna ścieżka do wszystkich konfiguracji –

~/Dokumenty/FS-UAE

. Tu pozostałe ścieżki do plików konfiguracyjnych – ~/.local/share/fs-uae/, ~/.config/fs-uae i ~/.config/fs-uae-launcher/.

Opiszę też, jak skonfigurować gamepad, o którym piszę niżej w tekście.

Tu jest plik konfiguracji gamepada – ~/Dokumenty/FS-UAE/Controllers/.
Z tym gamepadem działa jeden ze skryptów xbox-a, można je znaleźć w katalogu /usr/share/fs-uae/input/
Mój gamepad jest wykrywany jako ~/Dokumenty/FS-UAE/Controllers/dragonrise_inc_generic_usb_joystick_12_5_1_0_linux.conf

Metodą prób i błędów dopasowałem skrypt od xbox-a z katalogu input:

# gamepad 1
[default]
include = universal_gamepad
hat_0_left = dpad_left
hat_0_right = dpad_right
hat_0_up = dpad_up
hat_0_down = dpad_down
axis_0_neg = lstick_left
axis_0_pos = lstick_right
axis_1_neg = lstick_up
axis_1_pos = lstick_down
#button_10 = lstick_button
axis_2_neg = rstick_left
axis_2_pos = rstick_right
axis_3_neg = rstick_up
axis_3_pos = rstick_down
#button_11 = rstick_button
button_0 = west_button
button_3 = north_button
button_2 = east_button
button_1 = south_button
button_8 = menu_button
button_9 = start_button
#button_12 = menu_button
#button_4 = left_shoulder
#button_6 = left_trigger
#button_5 = right_shoulder
#button_7 = lstick_right

Jeśli drugi gamepad jest identyczny, wystarczy ten jeden skrypt.
W menu głównym fs-uae-launcher jest teoretycznie opcja generowania skryptu za pomocą wciskania po kolei przycisków gamepada. U mnie jednak to nie działa, więc po prostu utworzyłem taki plik w edytorze tekstowym. Można oczywiście w inny sposób zaprogramować przyciski wedle swojego uznania.

FS-UAE działa płynnie, fs-uae-launcher jest bardzo wygodny z możliwością dodawania profili. Menu pojawiające się po naciśnięciu F12 lub Select na gamepadzie jest efektowne i praktyczne. Wszystko w menu obsługujemy myszką lub odpowiednio zaprogramowanym gamepadem.

Za pomocą tego menu można:

  • zapisywać stany gier,
  • zmieniać porty gamepadów, myszki, klawiatury,
  • wykonywać twardy lub miękki reset Amigi,
  • zmieniać dyskietki w stacjach dyskietek.

Mając obrazy płyt z zestawami gier na CD z Amigi CD32 (były takie, kolekcja kilkuset gier na jednej płytce, praktycznie większość znanych gier na Amigę), możemy nie wychodząc z emulatora uruchamiać gry za pomocą gamepada.

Można zapisać stan gry, gdy już nie chcemy w daną grę grać, wykonać twardy reset i wybrać następną grę z menu CD.

FS-UAE jest całkowicie spolszczony.

Do gier można zaopatrzyć się w dwa gamepady, można kupić takie najtańsze za 10-15zł (przetestowałem i mnie osobiście odpowiadają). Nie ma wtedy wielkiej straty, jeśli rozsypią się w czasie gry :) Można też podłączyć inne urządzenia sterujące lub nawet joysticki z Amigi.
W tym emulatorze jest też możliwość grania w gry przez Internet, nie próbowałem tego skonfigurować, wystarczy mi, jak gram z kimś na dwa gamepady domu, frajdy jest dużo :)
Na przykład niezapomniany Lotus, platformówki, bijatyki, Dyna Blaster (polecam nawet na więcej niż dwóch graczy) i wiele innych prostych gier z fajną grafiką. Dużo polskich produkcji z fajnymi tekstami. Niestety, polskie gry nie zawsze były dobrze zrobione pod względem grafiki czy sterowania. Dla mnie istotne jest proste i intuicyjne sterownie gamepadem. Oczywiście nie wszystkie gry są fajne i np. źle się steruje postacią w grze, ale to się zdarza też i teraz, gdy rynek jest dosłownie zalewany różnymi produkcjami.

Wszystkie potrzebne rzeczy do emulatora Amigi (kickstarty, gry, programy) można znaleźć w Internecie.

Zaletą tego emulatora jest to, że jest skompilowany na różne systemy i komputery:
Windows, Mac OS X, Ubuntu, Debian, Linux, FreeBSD.

http://fs-uae.net/download

Warto wypróbować ten emulator i przenieść się chociaż na chwilę w świat Amigi z lat 80-tych i 90-tych. Polecam!

Jeżeli powyższy artykuł nie rozwiązał lub rozwiązał częściowo Twój problem, dodaj swój komentarz opisujący, w którym miejscu napotkałeś trudności.
Mile widziane komentarze z uwagami lub informacjami o rozwiązaniu problemu.
  • Łukasz

    Amiga CD 32 jest to konsola która wlaściwie była klonem Amigi 1200 i obydwie miały właśnie 2 MB chip i dlatego gry na Amigę 1200 lub CD32 były przerabiane pod nie.
    Przeważnie było tak że na tych Amigach stare gry z Amigi 500 wyglądały lepiej.

  • Ittaj

    „Remember when computing was fun?”;)
    …Tak, tak – Piękne czasy. Sam miałem A600 i CD-32, miło wspominam. PC to jednak nie to samo, tamte maszynki miały duszę.
    Jednak zamiast uruchamiać gry amigowe pod Ubuntu, lepiej odpalić jakiś post-amigowy system. Amiga OS raczej odpada bo wymaga dedykowanego i drogiego sprzętu, ale jak ktoś ma starego Maca na PPC to może odpalić MorphOS:
    http://www.morphos.de/
    a na zwykłym PC z kartą nVidii można odpalić Arosa:
    http://vmwaros.blogspot.com/p/download.html
    Polecam sprawdzić, na tych osach można poczuć namiastkę Amigi, na emu pod Ubuntu tego niestety nie poczujecie.

  • http://www.qkiz.pl QkiZ

    Amiga nie była. Amiga jest! :D