[Go Quickly!] Przedstawiam Quickly

Uwaga: Ten wpis został utworzony ponad rok temu. Informacje w nim zawarte mogą być nieaktualne!
Jest to artykuł nadesłany do nas przez Grzegorza – dziękujemy.

Quickly jest Frmeworkiem opartym na Pythonie, PyGTK oraz Glade, pozwalającym w łatwy sposób rozpocząć oraz rozwijać projekty programów przeznaczonych dla Ubuntu. Quickly korzysta z pełnych możliwości PyGTK opierając się na GTK+3.
Ważnym elementem jest także system kontroli wersji Bazaar oraz Launchpad, które pozwalają łatwo publikować i współtworzyć projekty.

Pierwszy projekt

Pierwszym krokiem do stworzenia projektu w Quickly jest:

quickly create ubuntu-application Aplikacja

Po wykonaniu polecenia Quickly utworzy nam katalog z nazwą projektu (małe litery), w którym znajdziemy wygodny szablon projektu wraz z repozytorium Bazaar, a także uruchomi nasza aplikacje.

Katalog projektu:

  • .bzr/ – repozytorium Bazaar
  • .quickly/ – ustawienia projektu
  • aplikacja/ – pliki projektu
  • aplikacja_lib/ – pliki Frameworka (NIE ZMIENIAĆ!)
  • bin/ – pliki Frameworka (NIE ZMIENIAĆ!)
  • data/ – pliki GUI: szablony, obrazki itp.
  • help/ – pliki pomocy aplikacji
  • tests/ – pliki do testowania aplikacji
  • aplikacja.desktop.in – konfiguracja pliku uruchamiającego naszą aplikacje
  • setup.py – konfiguracja do pakowania projektu
  • AUTHORS – dane autora

Pakowanie projektu

Wszystkie polecenia Quickly odnoszące się do projektu wykonujemy w katalogu projektu.

Kolejnym ważnym narzędziem jest:

quickly package

Zaczynam trochę od tyłu podjąć komendę pakowania aplikacji, ponieważ warto po każdym większym commicie projektu sprawdzić czy nasza aplikacja poprawnie się pakuje, oszczędzi nam to dochodzenia dlaczego po ukończeniu wersji projektu, która działa nie chce się spakować. Podczas pakowania zostaną także utworzone szablon pliku językowego w katalogu po. Tworzony jest na podstawie elementów do tłumaczenia z projektu GUI oraz z zawartości wywołań metody _("tekst do tłumaczenia"). Więcej na temat tłumaczeń aplikacji przedstawię w kolejnych częściach artykułu.

Edycja projektu

Następnym poleceniem jest:

quickly run

które uruchamia naszą aplikacje.
Do jednoczesnej edycji wszystkich plików związanych z projektem służy:

quickly edit
Aby zmienić domyślny edytor należy dodać parametr QUICKLY_EDITOR poprzez dodani do ~/.bashrc linijki: export QUICKLY_EDITOR="polecenie programu".

Do edycji GUI jest przeznaczony Glade, którego wywołujemy z formatkami naszego projektu poprzez:

quickly design
Jeżeli powyższy artykuł nie rozwiązał lub rozwiązał częściowo Twój problem, dodaj swój komentarz opisujący, w którym miejscu napotkałeś trudności.
Mile widziane komentarze z uwagami lub informacjami o rozwiązaniu problemu.
  • pawellek

    Wiem, że mogę sobie w sieci poszukać ale w sumie to artykuł od razu powinien mi to wyjaśnić ale nie wyjaśnia. Więc co to tak naprawdę jest to / te Quickly ? Czy to coś takiego jak NetBeans, Eclipse? Jakieś zrzuty ekranu ? Do jakich projektów służy Quickly ? Co potem te projekty mogą zrobić ? Czy to będą jakieś samodzielne programy? Gdzie będzie się je uruchamiać ?

    • Grzegorz

      IDE takie jak NetBeans czy Eclipse nie są framework’ami, proszę czytać z zrozumieniem, a jeśli terminu framework nie rozumiesz zapraszam na Wikipedie. Przyznaje że powinienem rozwinąć wstęp i przytoczyć możliwe zastosowania, którym przede wszystkim są aplikacje okienkowe oraz to że pozwala łatwo pakować w paczki .deb przede wszystkim z przeznaczeniem dla systemów opartych o Ubuntu.

      • pawellek

        Artykuł byłby w porządku jak by się pojawił na np jakimś blogu o Quickly gdzie wszyscy wiedzą co to jest. A co do wyrazu framework to, masz rację, przeoczyłem.

  • suore

    Po wpisaniu „quickly design” glade się włącza i wyłącza.