DeSmuME – emulator konsoli Nintendo DS

Uwaga: Ten wpis został utworzony ponad rok temu. Informacje w nim zawarte mogą być nieaktualne!

DeSmuMe to emulator konsoli Nintendo DS (Dual Screen). Miałem okazję pograć na tej konsoli i nie powaliła mnie na kolana – ale nie o tym tutaj.

DeSmuMe może zostać zainstalowany z repozytorium:

sudo apt-get install desmume

Możesz również użyć Synaptica lub Centrum Oprogramowania Ubuntu.

Grę znajdziesz w Programy > Gry. Jak widzisz znajdują się tam dwie wersje emulatora – DeSmuMe (Gtk) oraz DeSmuMe (Gtk-Glade). Poniżej zamieszczam zrzuty ekranu obu wersji.

DeSmuME - emulator konsoli Nintendo DS

Po lewej stronie DeSmuMe (Gtk), po prawiej DeSmuMe (Gtk-Glade). Warto zaznaczyć, że pierwszy z nich daje możliwość ustawienia dowolnego rozmiaru okna (gdzie w drugim można jedynie ustalić powiększenie 1x, 2x, 3x). Zaletą DeSmuMe (Gtk-Glade) jest to, że obsługuje podłączone pady (czego nie udało mi się zrobić w DeSmuMe (Gtk))

Obie wersje emulatorów (bo w gruncie rzeczy to jeden i ten sam emulator) posiadają:

  • możliwość przypisania klawiszy do poszczególnych przycisków w konsoli,
  • możliwość obrotu ekranów o przypisany z góry kąt (dzięki czemu zamiast jednego ekranu pod drugim, jak ma to miejsce w prawdziwej konsoli, można ustawić jeden obok drugiego (widoczne na obrazku poniżej),
  • włączenia/wyłączenia dźwięku (który i tak u mnie nie działał)
  • skróty klawiszowe do szybkiego zapisu i wczytania stanu gry,
  • frameskip – pozbywanie się klatek.

Jak wiadomo, konsola posiada dwa ekraniki, przy czym dolny można obsługiwać za pomocą dotykowego patyczka. W emulatorze dotykowy patyczek został zastąpiony myszką.

DeSmuME - emulator konsoli Nintendo DS

Emulator w akcji - tym razem z poziomym ułożeniem ekraników

Emulator, tak samo jak konsola, nie jest idealny. Na moim komputerze ilość FPS rzadko przekraczała 30, co sprawiało, że zrobienie powyższego screena z gry zajęło około 15-20 minut.
Znacznie lepszym rozwiązaniem jest uruchomienie emulatora No$GBA przez Wine – komfort z gry większy, ale nie jest to czysto linuksowe rozwiązanie – jak zauważył Admc „szkoda tylko że freeware (No$GBA), jakby był opensource to już pewnie byłby port na linuxa”.

Jeżeli powyższy artykuł nie rozwiązał lub rozwiązał częściowo Twój problem, dodaj swój komentarz opisujący, w którym miejscu napotkałeś trudności.
Mile widziane komentarze z uwagami lub informacjami o rozwiązaniu problemu.
  • ScorpionX

    Nie zwaliła Cię z nóg – możesz to trochę rozwinąć choćby w komentarzu?

    Planuję sobie zakup tej konsoli w zastępstwie dla PSP (ograłem kilka tytułów i obecnie nie ma nic godnego zainteresowani). Od razu zaznaczę, że nie jestem hardcorowym graczem i lubię rozerwać się przy tytułach prostszych vide coś z serii Mario czy Zelda :)

    • Szmitas

      Gusta są różne, ale mnie już pierwszy rzut oka na konsolę DS odstrasza – czego nie mogę powiedzieć o PSP, która wygląda bardzo ładnie. Wygląda jak stara gra elektroniczna sprzed 20 lat (mam na to dowód, bo znalazłem u kumpla kartonik po takiej grze nawet z 1988 roku! ;) )
      Dwa ekrany… w niektórych grach przez większość czasu są w ogóle nie wykorzystywane. Dodatkowo trzeba uważać, bo mogą wyłamać się zabezpieczenia i wtedy górną klapkę trzeba będzie trzymać dłonią.
      Ekran dotykowy reaguje całkiem dobrze, ale po intensywnych zabawach z patyczkiem widoczne są zarysowania.
      Już same gry nie powalają na kolana ani wyglądem ani grywalnością. Najciekawsze są oczywiście te gry, w których wykorzystujemy ekran dotykowy przez cały czas, ale istnieje mnóstwo gier, w których patyczek jest potrzebny sporadycznie, albo w ogóle.

  • Admc

    Trza było o no$gba napisać, bije wszystkie natywne emulatory chociaż trzeba go odpalać przez wine.

    • Szmitas

      Jest o tym wzmianka, ale tak jak napisałem – nie jest to czysto linuksowe rozwiązanie, więc na artykuł póki co nie zasługuje.

    • Krzychu xD

      No to lajtowo :)

      Podoba mi sie :D